13 січня 2022 р.

Великий комедіограф епохи класицизму: до 400-річчя від дня народження Мольєра (Жана Батиста Поклена)

 


Жан Батист Мольєр (справжнє прізвище Поклен; 15.01.1622 – 17.02.1673) – видатний французький драматург і актор. У 1635–1639 рр. Жан навчається в єзуїтській школі Клермонського коледжу (тепер це ліцей Людовика Великого).

 

Єзуїти (або Товариство Ісуса) – найбільш численний католицький орден: більше ніж 20 тис. його членів присутні тепер у понад 120 країнах. Гасло: «Об'єднатися, щоб бути розсіяними по світу». Члени ордену завжди готові вирушити до будь-якої країни на місію за прикладом Ігнатія Лойоли (1491–1556), свого засновника з країни Басків, важкопораненого та змушеного через це залишити військову кар’єру.

 

Свого часу орден провадив активну місійну діяльність у Південній Америці (Парагвай) та Південно-Східній Азії (Китай, Філіпіни, Японія). Звідти – величезні кошти (конкурували навіть з королями !), що дозволили ґрунтовно займатися головними напрямками діяльності: євангелізацією, освітою та науками.

 

Ключовою рисою єзуїтів є їхня відчайдушна, безумовна відданість Папі Римському, адже на відміну від інших ченців, вони складають лише один обіт – послуху понтифіку. Цікаво: Франциск – перший та єдиний в історії папа-єзуїт (від 13 березня 2013 р.).

        

Варто зазначити, що система навчання ордену єзуїтів є найкращою для тогочасної Європи: багато вчених та письменників Франції XVII ст. є випускниками єзуїтських коледжів.

 


 

Рене Декарт (1596–1650), видатний французький математик і філософ, навесні 1606 р. розпочинає навчання в Коледжі єзуїтів міста Ля Флеш. Католицький орден єзуїтів свого часу зазнає вигнання з Франції, проте король Генріх IV (1553–1610) не лише повертає орден до країни, але й надає єзуїтам вагому підтримку.

 

Коледжем Ля Флеш Генріх IV опікується ґрунтовно: передає ще й перебудовує власний палац для навчальних потреб. Король також заповідає поховати своє серце в каплиці Коледжа – це станеться 1610 р., на п’ятому році навчання Рене.

 

Освітня модель єзуїтів не знала фізичних покарань (вкрай революційно на той час !), лише моральні впливи: лінюх-учень міг опинитися на останній лаві або ж під віслючим ковпаком… Для заохочення надавалися почесні посади, як от консул чи диктатор, що передбачали також певні повноваження та переваги.

 

Існували дві паралельні групи: Greka i Romana, у кожного учня першої був опонент з другої, що виправляв його помилки й навпаки. За такої системи конкуренції відбувалося змагання між групами та учнями за кількість балів.

 

         В Україні єзуїти присутні від кінця XVI ст., є навіть отці-єзуїти в східному обряді. Важливо: майбутній гетьман України Богдан Хмельницький (1596–1657) здобуває ґрунтовну освіту у Львівському єзуїтському колегіумі, з якого згодом постане сучасний Львівський університет ім. Івана Франка.

 

Вихованцем ордену вважається також і Петро Могила (1596–1647), майбутній Митрополит Київський, Галицький і всієї Русі, що 1631 р. запровадить освітню модель єзуїтів у Лаврській Братській школі, згодом за цією системою навчатимуть у Києво-Могилянському колегіумі.

 

Але повернімося до Мольєра. Важливо пам’ятати: «зірок» театру у XVII ст. ще не існувало, їхнє «сяйво» розпочне свій відлік лише на початку ХХ ст. Навпаки: акторів проклинали, їх забороняли ховати на кладовищах… У часі Фронди (громадянської війни у Франції 1648–1653 рр.) зазнає поневірянь і театральна трупа Мольєра. Проте часи змінюються: король Людовик ХIV не лише фінансово підтримує трупу Мольєра, але й надає акторам театр Пале-Рояль, навіть дозволяє грати комедійну п’єсу «Тартюф» (1669 р.) – найкращий твір видатного драматурга…

 


 

У приватному житті неперевершений майстер не зазнає щастя. Мольєр одружується на Арманді, молодшою за нього на 20 років ! Як таке сталося ? Вже на схилі років Мадлен Бежар, актриса театру Мольєра, сповідується архієпископу. Вона щиро зізнається, що Арманда – її донька, народжена у провінції (гріховний зв’язок). Мадлен привозить Арманду до Парижа, де оголошує її своєю сестрою.

 

Захарія Муарон, найкращий актор театру, що п’ятнадцятирічним хлопчиком усиновлений Мольєром, стає коханцем Арманди. Мольєр бачить жахливу зраду, в запалі гніву виганяє Муарона з дому, той, у свою чергу, здійснює донос на батька «Товариству світих дарів» (аналог інквізиції). Пізніше Мольєр вибачить Муарона (!), але маховика репресій вже запущено: драматург позбавлений королівської підтримки; п’єсу «Тартюф», в якій паризький архієпископ Шарон впізнає самого себе, заборонено… Церква боїться Мольєра навіть мертвого: драматурга не дозволяють поховати на кладовищі, лише після втручання короля Мольєру надають місце за огорожею (немов самогубцеві).

 

Твори Мольєра

 

Мольер Ж.Б. Полное собрание сочинений / Жан Батист Мольер. – Москва: Искусство, 1985. – 670 с.

 

Мольер Ж.Б. Тартюф, или Обманщик; Мизантроп; Лекарь поневоле; Мнимый больной: Комедии (сборник) / Жан Батист Мольер. – Москва: Мир книги, 2007. – 320 с. – Серия «Шедевры мировой литературы».

 

Мольєр Ж.Б. Міщанин-шляхтич / Жан Батист Мольєр. – Київ: Котигорошко, 1993. – 80 с.

 


 

Література про життя і творчість Мольєра

 

Бордонов Ж. Мольер Ж.Б. / Ж. Бордонов. – Москва: Искусство, 1983. – 414 с.

 

Булгаков М. Белая гвардия; Жизнь господина де Мольера; Рассказы / М.  Булгаков. – Москва: Правда,  1989. – 573 с.

 

Булгаков М. Жизнь господина де Мольера; Театральный роман (Записки покойника) / М. Булгаков. – Ленинград: Дет. литература, 1991. – 367 с.

 

Вивчення творчості Мольєра у школі

 

Гарматюк Н. Жан Батист Мольєр – комедіограф, актор, театральний діяч / Н. Гарматюк // Все для вчителя. – 2011. – № 13-14. – С. 61-62.

Сценарій уроку зарубіжної літератури.

 

Гуйчук Л. Уроки від Журдена / Л. Гуйчук // Всесвітня література в школах України. – 2019. – № 1-2. – С. 26-29.

Урок (театралізоване дійство) за комедією Жана Батиста Мольєра «Міщанин-шляхтич».

 


 

Гундерич О. Ж.Б. Мольєр "Міщанин-шляхтич" / О. Гундерич // Зарубіжна література в школах України. – 2011. – № 12. – С. 15.

Урок зарубіжної літератури. Запропоновано завдання на розвиток різних типів інтелекту: мовного, логіко-математичного, візуально-просторового.

 

Єна Я. Дворянство до добра не доведе... : компаративний аналіз п’єс Мольєра та Карпенка-Карого на інтегрованому уроці зарубіжної та української літератури / Я. Єна // Все для вчителя. – 2012. – № 9-10. – С. 29-30.

 

Медвідь Н. Вивчення комедій Г. Квітки-Основ’яненка та Ж.-Б. Мольєра / Н. Медвідь // Зарубіжна література в школах України. – 2013. – № 7-8. – С. 71-73. – Бібліогр.: 2 назви.

Компаративний урок з української та зарубіжної літератур.

 

Момотюк Т. Інтегрований компаративний урок за п’єсами Мольєра "Міщанин-шляхтич" та І. Карпенка-Карого "Мартин Боруля" / Т. Момотюк, Р. Вишневська // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2011. – № 10. – С. 31-34.

 

Мультатули В. Мольер: книга для учащихся старших классов средней школы / В. Мультатули. – Москва: Просвещение, 1988. – 142 с.

 

Валерій Помаз, бібліограф Чернігівської обласної бібліотеки для юнацтва

 

Немає коментарів:

Дописати коментар