Толерантність не слід плутати ні з пасивністю, ні зі
згодою чи байдужістю. Це активне, позитивне та відповідальне ставлення до
людського розмаїття.
Кофі
Аннан, 7-й генсек ООН, лауреат Нобелівської премії миру
Події останніх десятиліть
вимагають неабияких зусиль для боротьби з тероризмом, расизмом та нетерпимістю.
На зміну конфронтації та агресії повинні прийти взаєморозуміння й довіра. Тому
на XXVIII
сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО 16 листопада 1995 р. було проголошено
Міжнародним днем толерантності. Саме цього дня ухвалено Декларацію принципів
терпимості, в якій проголошується рівність усіх людей, незалежно від кольору
шкіри, етнічної належності чи віросповідання.
Вперше визначення
толерантності надано французьким філософом XVIII ст. Вольтером,
який у «Трактаті про віротерпимість» зазначав: «Безумством є переконання, що
всі люди мають однаково думати про певні предмети». Проте кожна культура надає терміну
толерантності свого особливого значення. Якщо для англійців – це готовність і здатність без
протесту сприйняти особистість, то для французів – це певна свобода іншого,
його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів. Китайці визначають
толерантність як великодушність стосовно іншого, араби бачать у цьому прощення,
терпимість, співчуття іншому, а перси – ще й готовність до примирення.
Спробуймо виконати інтерактивну
вправу «У чому ми схожі ?»:
Усі сідають
колом. Ведучий обирає до його центру учасника за певною, схожою зі своєю, рисою.
Обраний долучає до себе з решти учасників ще одного, але вже за іншою ознакою.
Вправа триває доки усі учасники не потраплять до кола.
Наостанку, коли
усі ми опинилися у центрі кола, поміркуймо над такими питаннями:
- Що ви
відчували, коли зверталися саме до вас ?
- Хвилювалися,
коли вас досить довго не обирали ?
- Чи
важко було тому, хто вже в центрі кола, віднайти схожу рису в іншого ?
Люди мають відмінності: є високі й
низькі, стрункі й товсті, з чорною й білою шкірою. Це не означає, що хтось є
кращим. Згадаймо ІІ світову війну, передумовою до якої слугувало вчення Адольфа
Гітлера про те, що нібито німці є найвищим, найрозумнішим народом і повинні
панувати над іншими. Наслідком стала смерть десятків мільйонів людей.
До війни, можливо, спричиняється
те, що люди починають заздрити одне одному, доводити, що саме вони є кращими,
прагнуть помститися… Це чудово, що в нашому Сіверянському краї, на
Чернігівщині, мирно співіснують та плекають свої національні товариства
білоруси, вірмени, греки, євреї, німці, поляки, роми, росіяни, українці…
Виконаймо інтерактивну вправу «5
добрих слів»:
Кожен учасник обводить контури
своєї руки на аркуші паперу А4 і на долоні пише своє ім’я. Далі передає аркуш
сусідові праворуч, відповідно, отримує аркуш від сусіда ліворуч. На кожному
пальці намальованої долоні необхідно написати певну гарну рису її власника, як
от: «ти ввічливий», «мені подобаються твої жарти», «у тебе чудове волосся».
Наприкінці ведучий збирає малюнки і читає записи, учасникам необхідно
визначити, кому їх було призначено.
Спробуємо
відповісти на питання «Що для мене толерантність ?».
Можливі
відповіді:
- Визнання
рівності інших
- Повага
людської гідності
- Усвідомлення
права іншого
- Співробітництво,
партнерський дух
- Сприйняття
іншого таким, яким він є
- Готовність
примиритися з думкою іншого
- Здатність
поставити себе на місце іншого
- Терпимість
до вірувань та поведінки інших
- Відмова
від домінування й насильства над іншими
Такі
думки наближають нас до інтерактивної вправи «Асоціативний ряд»:
На дошці по вертикалі написане
слово «толерантність». Учасникам необхідно підібрати слова для характеристики
людини, що викликають у них асоціації з цим терміном та починаються з
відповідної літери вертикального рядка. Можливий розв’язок:
Т – терпимість
О – обережність
Л – лагідність / лояльність
Е – емпатія
Р – розуміння
А – активність
Н – надійність
Т – товаришування
Н – ніжність
І –
ініціативність
С – співпереживання / співчуття
Ть – тактовність
Проте досить часто в житті
достатньо лише одного слова. Далі побачимо, що це може бути за слово.
Притча про чумака
В одному
селі помирає старий чумак. Прийшли люди прощатися з ним і питають: «Скажи нам,
мудрий старче, як вдалося тобі дати такий лад своїй сім’ї, що усі сини й
невістки, доньки й зяті жили разом у мирі та злагоді ? А старий вже не здатен
говорити, йому дають олівець і папір, він пише і пише. Врешті-решт, аркуш
випадає йому з рук, усі здивовані – на ньому 100 разів написане те ж саме
слово. Здогадалися, яке ? «Терпимість» !
Зараз кожен матиме можливість
пересвідчитися, наскільки він є толерантним.
Чи толерантна я людина ? : Тест
Пропонується
обрати лише одну відповідь з двох можливих:
1. Для того, щоб не було воєн…
А) тут
нічого не можна вдіяти, збройні конфлікти виникатимуть завжди;
Б)
треба зрозуміти причини, що їх викликають.
2. Розповідають про героїв, що проявили толерантність.
А) Вам це не цікаво;
Б) бажаєте більше дізнатися про
них.
3. Проти насильства ви застосовуєте…
А)
насильство;
Б) кажете
йому «Ні» разом з іншими людьми.
4. Якщо вас зрадив товариш, треба
А) помстися
йому;
Б)
намагатися налагодити з ним стосунки.
5. Розповідають
про дітей, що постраждали від війни.
А) Почули й
забули;
Б)
співчуваєте і намагаєтеся чимось допомогти.
6. Ви з кимось не згодні.
А) Не дасте
йому договорити;
Б) дослухаєте.
7. На цьому уроці / семінарі / занятті ви вже відповідали.
А) Хочете
відповідати ще;
Б) надасте
можливість відповісти іншим.
8. Вам запропоновано листуватися з іноземцем.
А) Для вас
це не цікаво, ви не хочете поділяти з ним свої думки та мрії;
Б) вам
цікаво довідатися про життя за кордоном, поділитися мріями.
Тепер підведемо підсумки. Якщо обрано усі літери «Б».
Це вияв високої толерантності. В
майбутньому ви станете активним провідником миру у всьому світі. Розкажіть
друзям про свій досвід.
Якщо обрано від 3 до 7 літер «Б».
Ви не дуже
толерантні: намагаєтеся усюди просунути свої ідеї. Проте ви допитливі, маєте
гарну уяву. Це допоможе вам боротися з нетерпимістю.
Якщо обрано менше ніж 3 літери «Б».
Ви – людина
не толерантна. Варто подивитися на життя з більш оптимістичного боку, інколи
вдаватися до дискусій. Це допоможе бути по-справжньому щасливим.
З історії
нам чудово відомо, що збройні конфлікти та війни супроводжують людину увесь час
її існування. Вчені зазначають, що за 50 століть сталося приблизно 14.5 тис.
воєн, а за останні 50 років – 200. Лише 300 мирних років мало людство за всю
свою історію. Якщо її тривалість умовно визначити за одну добу (24 год.), то
мирний період триватиме лише 6.5 сек.
Отже, будьмо толерантними !
Рекомендована
література
Зацікавлених цією темою запрошуємо ознайомитися із вказаними виданнями у
відділах читальної зали та абонемента Чернігівської обласної бібліотеки для
юнацтва (вул. Шевченка, 63, поруч зі стадіоном ім. Юрія Гагаріна):
Боковець І. Молодь – за толерантність / І.Боковець // Виховна робота
в школі. – 2012. – № 10. – С. 27-29.
Запропоновано сценарій виховного заходу, 10-11 кл.
Болтромюк Д. Виховання толерантної поведінки особистості / Д.Болтромюк
// Шкільному психологу. Усе для роботи. – 2013. – № 10. – С. 9-10.
Бондарчук А. Сделай шаг навстречу: школа толерантности / А.Бондарчук
// Позакласний час. – 2010. - № 10. – С. 30-36.
Голуб С. Толерантність та нетерпимість: інтерактивні вправи /
С.Голуб // Позакласний час. – 2013. – № 19-20. – С. 60-64.
Грева О. Вчимося толерантності: тренінг для учнів / О.Грева //
Позакласний час. – 2013. – № 15-16. – С. 36-38.
Зарівна О. Толерентність як
елемент світогляду і культури / О.Зарівна // Рідна школа. – 2008. – № 6. – С.
21-23.
Кавас Л. Я і колектив / Л.Кавас // Позакласний час. – 2018. – № 8. – С. 16-17.
Метою запропонованої години спілкування
є допомога в усвідомленні цінності особистості, важливості колективу в житті
людини; розвиток життєвих навичок толерантності.
Моцна В. І ім’я загального добра
/ В.Моцна // Позакласний час. – 2010. – № 10. – С. 25-27.
Сценарій круглого
столу «Школа толерантності».
Омелянчук І. Толерантність як
філософія буття / І.Омелянчук // Урядовий кур’єр. – 2019. – 12
черв. – С. 3.
Прокопенко Т. Толерантність врятує світ : тренінги / Т.Прокопенко // Позакласний час. –
2010. – № 10. – С. 28-29.
Столяренко О. Методологічні та
теоретичні засади розвитку толерантності у міжособистісних взаєминах студентів
/ О.Столяренко // Рідна школа. – 2008. – № 6. – С. 17-20.
Таланова Ю. Толерантність чи
єдність у багатогранності / Ю.Таланова // Соціальний педагог. – 2018. – № 1. –
С. 24-35.
Програма
проведення тижня психологічного комфорту.
Фаєвська Т. Як виростити квітку толерантності: тренінг / Т.Фаєвська
// Класний керівник. Бібліотека. – 2014. – № 4. – С. 13-15.
Немає коментарів:
Дописати коментар