Дорога, котру ми радимо свідомим українцям, зовсім не
нова. Вона ясно була показана ще в програмі Кирило-Мефодіївського товариства...
Чим більш рішуче підуть українці по цій дорозі, тим скоріше й тим у більшій
пропорції осягнуть своєї мети – вільність і автономію української людності.
Михайло Драгоманов. Чудацькі думки про українську
національну справу
Михайло
Драгоманов (1841–1895) – історик та етнограф, літератор і публіцист – в
українській суспільній думці справедливо посідає друге місце після Тараса
Шевченка. Соборну, єдину й вільну Україну Драгоманов бачив суспільством
громадівського соціалізму, з широким волевиявленням інтересів громади й
особистості. Зокрема, у своєму «Проекте оснований устава украинского общества «Вольный Союз» – «Вільна Спілка»
Драгоманов пропонував передати законодавчу владу Земському або Державному
собору.
Драгоманов
був налаштований рішуче проти возвеличення історії українських козаків, як це
бачимо у Володимира Антоновича. З другого боку, він заперечував підхід Пантелеймона
Куліша, для якого козацтво часто поставало синонімом розбишацтва. Його мірою
була золота середина: «зложити правдивий суд над усіма ваганнями цих всіх справ
у нашій історії можна, тільки рівняючи її з історією других народів Європи.
Тільки таким же способом можна сказати правдивий суд і почастно над нашим
козацтвом, над його вартістю й хибами, над причинами його смерті… і над тим, що
воно залишило по собі цінного в нашому народі, котре може ще дати свій плід, а
що в ньому є такого, котре треба просто «здати в архів» і признати навіть
шкідливим для поступу».
Послідовний
прихильник української самобутності та національного відродження, Драгоманов
зазначав, що «національності я признаю, а тільки противлюсь націоналізмові,
тобто примусу держатися звісних почуттів і думок (політичних і культурних) по
тій причині, що вони національні або (частіше) вважаються за такі».
Драгоманов
рішуче відкидав «національство», яке, на його думку, «зовсім уже не таке мирне.
Послухайте, з якою ненавистю говорять іноді наші люди про москалів, поляків,
жидів, і подумайте, що б сталося з тими сусідами нашими на Україні, коли б
удалось нашим національникам взяти уряд на Україні в свої руки. Яке б вони їм
«обукраїнення» приписали ! А поки що таке людиноненависне національство шкодить
тим, що будить до нас ворожі спочуття й у наших сусідів, тоді як тепер навіть
на війні, треба вменшувати ненависть проміж людьми хоч би так, як робить це
всесвітнє товариство «Червоного хреста» на своїм полі. А найголовніше – наука,
правда ніколи не пошкодить, а тільки поможе».
Замислимося
над тим, як широко розумів соборність Драгоманов: «сама по собі думка про
національність ще не може довести людей до волі й правди для всіх і навіть не
може дати ради для впорядкування навіть державних справ. Треба пошукати чогось
іншого, такого, що б стало вище над усіма національностями та й мирило їх, коли
вони підуть одна проти другої. Треба шукати всесвітньої правди, котра б була
спільною всім національностям».
Рекомендована література
Зацікавлених цією темою запрошуємо до відділів читальної зали та абонемента
Чернігівської обласної бібліотеки для юнацтва: вул. Шевченка, 63 (поруч зі
стадіоном ім. Юрія Гагаріна).
Голобородько Я. Інтелектуальні
портали Михайла Драгоманова / Я.Голобородько // Слово і час. – 2011. – № 9. –
С. 3-15.
Розглянуто аспекти
трансформаційного мислення М.Драгоманова.
Денискіна Г. Функціонування
потенційних слів у наукових працях Михайла Драгоманова / Г.Денискіна //
Дивослово. – 2008. – № 3. – С. 33-35.
Виклад матеріалу
здійснено за працею вченого-енциклопедиста «Чудацькі думки про українську
національну справу».
Дзюба Т. «... І дослідач, і
публіцист, і переводчик, і коректор, і редактор, і експедитор !» / Т.Дзюба //
Сіверянський літопис. – 2008. – № 2. – С. 120-123. – Бібліогр.: 15 назв.
Про Женевські
видання Михайла Драгоманова – з погляду суспільно-політичного та пресознавчого.
Дзюба Т. Знакова постать в
українській культурі (штрихи до наукової біографії Михайла Драгоманова) /
Т.Дзюба // Сіверянський літопис. – 2008. – № 3. – С. 157-166. – Бібліогр.: 41
назва.
Коляда І. «...виходив з
педагогічного правила: починати до звісного щоб іти до незвісного...» : /
І.Коляда, Д.Ніколайчук // Історія в школі. – 2015. – № 3-4. – С. 8-12.
Про методичні
новації Михайла Драгоманова.
Коляда І. Михайло Драгоманов
– апостол правди і науки / І. Коляда // Історія в школі. – 2015. – № 9-10. –
С. 1-6.
Запропоновано
біографічний науково-популярний нарис до 150-річчя наукової діяльності
М.Драгоманова та 180-річчя заснування Національного педагогічного університету
ім. М.П.Драгоманова.
Куца О. «Свідомий європеєць
і не менш свідомий українець» / О.Куца // Дивослово. – 2012. – № 8. – С. 40-45.
– Бібліогр.: 13 назв.
Про Михайла
Драгоманова.
Ліпницька І. Духовна
спадкоємність: М.Драгоманов і С.Єфремов / І.Ліпницька // Дивослово. – 2008. – №
8. – С. 53-55.
Матвіїшин В. Родина
Косачів-Драгоманових та європейське красне письменство / В.Матвіїшин //
Зарубіжна література в школах України. – 2012. – № 5. – С. 15-21. – Бібліогр.: 31
назва.
Панченко В. «Тут у мене багато
є роботи» / В.Панченко // День. – 2016. – 8-9 лип. – С. 20.
Про перебування
Лесі Українки в родині Драгоманових у Болгарії (1894-1895 рр.).
Перший український політолог : до 175-річчя від дня народження
Михайла Драгоманова, 18 вересня // Шкільна бібліотека. – 2016. – № 8. – С. 16.
Третяченко Т. Портрети Михайла
Драгоманова / Т.Третяченко // Слово і час. – 2011. – № 9. – С. 15-17. – Бібліогр.:
5 назв.
Про історію
відомих фотопортретів М. Драгоманова.
«Чудацькі
думки великого Українця» : до 175-річчя від дня народження Михайла Драгоманова //
Урядовий кур’єр. – 2016. – 10 верес. – С. 11.
Немає коментарів:
Дописати коментар