1 вересня 2020 р.

Заворожував непересічним літературним талантом: до 130-річчя від дня народження Михайла Івченка



Так, так ! Я впізнаю тепер сі низенькі, чимсь засмучені оселі, запорошені пилом, закопчені димом паровиків. Се моя рідна станція, з дитинства знайома, де стільки разів у весняну пору, і в зимові морози, і в осінні, хмарні, дощові дні мені доводилось чекати потягу… І одночасно я почуваю, як щось глибоким, гострим болем пронизує мою душу, щось кольнуло в серце й виступили сльози.

Михайло Івченко. До землі (Лірика осені). Із збірки «Шуми весняні» (1919)

         Михайло Івченко приходить у цей світ 9 серпня (28 липня за ст. ст.) 1890 р. на хуторі під селом Никонівка Прилуцького повіту на Полтавщині (тепер у складі Прилуцького району Чернігівської обл.).

         У 10 років Михайло – «випускник» початкової школи. Вік замалий для отримання свідоцтва, тому упродовж ще двох зим хлопець просто допомагає вчителеві. На дозвіллі Михайло зачарований творами Миколи Гоголя, в яких його видатний земляк майстерно змалював рідну полтавську природу та людей.
        
         У часі великої пожежі вогонь нищить і садибу Івченків. Тож наступна освітня сходинка Михайла – реальна школа в Ромнах – лишається у мріях… Батькових ресурсів (разом з допомогою від земства) вистачає лише на церковно-вчительську школу.

         1905 р. Як учасник революційного гуртка, Михайло поширює серед селян нелегальну літературу. Наслідки не забарилися: наступного 1906 р. юнак не отримує свідоцтва про благонадійність, відповідно, не має права вчителювати.

         Михайло господарює вдома разом з батьком. Книжки для читання збирає по довколишніх селах… У 16 років романтика Кавказу, оспівана в поезіях Тараса Шевченка та Олександра Пушкіна, раптом стає ближчою: завдяки підтримці родичів юнак розпочинає роботу в статистичному бюро у Ставрополі-Кавказькому, де вивчає корінне населення цього краю.

         Та Михайлові цього замало: паралельно він стає учнем реальної школи та репортером місцевої соціал-революційної газети, відвідує літературні вечірки… У 1910 р. газета «Кубанский край» друкує дебютний твір Івченка – новелу «Їх було троє».

         Далі буде повернення до України: службовець Полтавського земства, керівник відділення статистичного бюро в Лохвиці та … учень Московської землеробської школи (екстернат). Володимир Короленко, видатний майстер слова, підтримує Івченка: «Вы вполне владеете стилем, и писать можете, есть все основания ожидать хороших вещей».

         Молодий письменник долучається до літобєднань «Аспис» та «Музагет», відвідує літгурток Максима Рильського, товаришує з Григорієм Косинкою, Валеряном Підмогильним та Євгеном Плужником… А в романтичних героях першої збірки Івченка «Шуми весняні» (1919) легко вгадати впливи Володимира Винниченка та Михайла Коцюбинського.


         Ось головний герой оповідання «До землі (Лірика осені)» прямує у короткотермінову відпустку потягом з великого міста до маєтку пана Березни: «О, я гадаю, що в пана Березни, певне, можна зазнати цілковитого спочинку ! Я уявляю собі світлі, чисті кімнати; цікаве товариство родини; ситий, приємний спокій, ліниві розваги після обіду; а ввечері гра на піаніно, опісля карти, смачна вечеря й сон на чистім, мякім ліжку, яке заздалегідь приготує чепурненька, в білій запасці покоївка».

         Уночі переляканий автор прокидається на «маленькій, брудній станції; дві-три почорнілих будівлі»: вважає, що проспав ! Тільки коли лунають заспокійливі слова  кондуктора про 16-й розїзд, герой-службовець вгадує свою «рідну станцію, з дитинства знайому»: «Одна хвилина – й мене жадібно потягло туди. І я хотів уже зіскочити, кинути все – і пана, і клунки, і все-все. Але потяг уже одїхав і з кожною хвилиною усе хутче й хутче утікав. А переді мною стояла усе одна й та ж картина».

         Далі ця картину яскраво намальовано також і перед уважним читачем: «Холодні, осінні дощі; глибокі, застиглі калюжі багна; холодний вітер, пронизуючий наскрізь, пробирає вас; десь скиглить у полі билина, й сум осінній, нудний давить вас. А я зі своїм татом їду до потягу на старенькому, напіврозбитому возі… В мене думки рожеві, юнацькі… А татусь мій у старенькому, рудому кобеняці. Він увесь зігнувся, посинів від вітру. У нього було стільки надій, стільки гарячих бажань і поривань, і так хотілось йому всього того досягнути, й так жорстоко усе це розбилось ! Тепер зосталась у нього одна-однісінька надія, щоб хоч сина вивести на дорогу !»

         Так поступово формується власний стиль Михайла Івченка з його лірико-філософським розумінням життя. Письменник перебуває в пошуках гармонії у стосунках між людиною та довкіллям, між індивідуумом та громадою… Можливо, найяскравіше це ілюструє діалог між головними («королівськими») персонажами оповідання «Королівна Зелених Борів» (з тієї ж збірки «Шуми весняні»):

-      Дратує ситий спокій, Королівно моя. І найяскравіша краса губить свої цінності, коли повсякчас нею живеш. А з-за цих палаців простягають до мене руки тисячі змучених людей, яких я кинув на поталу, серед яких сам я жив. Вони благають допомоги, а я нуджусь від втоми в цьому храмі краси. Ні, я піду звідси. Я піду до них і буду боротись, і буду змагатись.

-      Життя люду марудне і брудне, і самі вони, як занехаяні кузьки, повзають безглуздо по землі. О, як я їх ненавиджу, цих маленьких, нікчемних істот ! А тут фарби неба й землі чудно переплітаються. І в музиці цій вся насолода нашого сполучення, спокійно-одвічна. І невже ти підеш звідси знову до тих нікчемних кузьок ?

Дізнатися більше про Михайла Івченка запрошуємо у відділах читальної зали та абонемента Чернігівської обласної бібліотеки для юнацтва (вул. Шевченка, 63, поруч зі стадіоном ім. Юрія Гагаріна):

Рекомендована література


Івченко М. Робітні сили: Новели, оповідання, повісті, роман / М.Івченко; упоряд. і текстол. підгот. творів С.Гальченка, В.Мельника; передм. В.Мельника; прим. С.Гальченка. – Київ: Дніпро, 1990. – 823 с.

Мельник В. Івченко Михайло Євдокимович / В.Мельник; співгол. редкол. І.Дзюба // Енциклопедія Сучасної України. Т. 11: Зор – Как. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2011. – С. 180. – 712 с.: іл.


Немає коментарів:

Дописати коментар