9 березня 2017 р.

Білі голубки чи сині кити ?





    
Біла голубка, біла
Мені на долоню сіла,
Біла голубка, біла,
Мене обняла крильми.
Біла голубко, біла,
Дай мені вільні крила,
Мила голубко, мила,
З тобою так схожі ми.

Пісня «Біла голубка», слова: Анатолій Матвійчук, вик.: Анжела Вербицька


         Шанувальники творчості Жуля Верна памятають, з яким завзяттям у «Пятнадцятирічному капітані» мама-кит рятувала своє дитинча від нападу китоловів. Проте, наприклад, сині кити, хоча і вважаються найбільшими серед ссавців (довжина дорослих може сягати 33.5 м), здатні й на, здавалося б, вкрай безглузді кроки – самогубство. Важливо усвідомлювати, що на такий смертельний стрибок на берег тварину змушує дуже поважна причина – втрата партнера й супутника життя. Жахливу аналогію вирішили подовжити керівники однойменних груп смерті «Синіх китів», що чатують на довірливих підлітків у всесвітній мережі. 

        Ось типовий портрет одного з таких «проводирів»: 23-річний хлопчина з Підмосковя, що виріс без батька, відповідно, з раннього дитинства має задавнені складнощі в самоствердженні серед однолітків. На даний час повністю перебуває на утриманні мами, з якою майже не бачиться і не спілкується: вона працює в Москві й близько 3-х годин на добу витрачає лише на дорогу до місця роботи й додому. Проте «вихованці» цього «гуру» здатні щоранку прокидатися о 4:20, щоб не лише засвідчувати свою присутність в мережі, але й виконувати певні дії та ритуали, що день у день наближають їх до самогубства.

Ціна непослуху завелика – в разі відмови звести рахунки зі своїм життям на 50-й день, «вчитель» погрожує винищити усю сімю. Тож тепер зомбований підліток виступає вже в ролі героя-рятівника усієї родини… Це для поміркованих громадян зрозуміло, що просто фізично не впорається такий собі хлопчина 20+ з Підмосковя «відвідати» усіх родичів долучених до своєї спільноти «В контакті» з усіх теренів російськомовного пострадянського простору (адже випадки самогубства зареєстровані навіть у місті Стрий на Львівщині). Вдумливим читачам також неважко збагнути, як ідею в цілому позитивної книжки, що мала на меті відвернути людину від самогубства, поставлено догори дригом. Справді, авторка технології про 50 днів запропонувала зачекати на здійснення «вироку» саме такий час, тоді упродовж цього досить тривалого терміну зявлялося безліч причин щоби жити, а не навпаки, помирати.

         Старше покоління, чия молодість припала на 1970-ті роки – час змагання двох систем, одна з яких, радянська, багато забороняла, інша, західна, навпаки – намагалася дозволяти, можливо, вже й не памятають: саме о 4:20 (але вдень !) американські підлітки збиралися разом, щоб покурити марихуану. Цей умовний час згодом перетворився для них на умовний сигнал, що слугував певним викликом вже своїй системі. Тепер його «пристовано» до реалій груп смерті, відповідно, перенесено на досить ранній час для сучасного урбанізованого світу, коли нервова система дитини найбільш нестійка і вкрай вразлива.

         Як бачимо, технологію смерті докладно розроблено, відповідні світові «стандарти» враховано. Вже пролунали стурбовані голоси громадськості щодо заборони мережі «В контакті», що містить такий жахливий контент та керується  північним сусідом. Кіберполіція закликає вихователів та батьків не втрачати пильності, цікавитися життям своїх учнів та дітей, особливо перехідного, підліткового періоду, відстежувати їхні «походенькі» у всесвітній павутині, врешті-решт, звертати увагу на криваві малюнки кита на руці підлітка… На мій погляд, проблема набагато глибша, ніж це видається на перший погляд, і вона не розвязується простим блокуванням чи забороною небезпечних сайтів та мереж.

Справді, за даними Всесвітньої організації охорони здоровя, Україна посідає перше місце в Європі за кількістю людей, що потерпають від депресій: 6%, також хворіють на тривожний невроз – 3%. Це переважно представники нашого покоління 40+. Зрозуміло, вчителі та вихователі, психологи й бібліотекарі можуть ретельно «накачувати» учнів виховними заходами щодо шкоди від спільноти «Синіх китів» та іншого небажаного інтернет-контенту. Проте обдурити дитину неможливо, отож якщо батьки повертаються додому знервовані й роздратовані, сваряться між собою, їм нема часу на спілкування з дитиною, спільні уподобання й зацікавлення, тоді «чудо-чадо» починає не на жарт і цікавитися: а що там такого пропонує ота «риба-кит» ?

Отже, «Сині кити», f57 чи «Розбуди мене о 4:20» – це виклики для всього нашого суспільства: бути не лише заклопотаними та стурбованими, але й дбайливішими, доброзичливішими та відкритішими до всіх без винятку проблем наших дітей та учнів. 

Рекомендована література

Усі вказані матеріали доступні у відділі читальної зали Чернігівської обласної бібліотеки для юнацтва (вул. Шевченка, 63: поруч зі стадіоном ім. Юрія Гагаріна).

Беркович О. Золотые правила Интернета / О.Беркович // Відкритий урок. – 2011. – № 5. – С. 70-71.
         Наведено 6 правил, що допоможуть навчити безпечній роботі в Інтернеті як малюків, так і підлітків.

Вонг Д. Підписатися на смерть / Д.Вонг // Чернігівські відомості. – 2017. – № 8. – С. 14.
Про небезпечні спільноти всесвітньої мережі, як от «Сині кити» та «Розбуди мене о 4:20», також про те, як вберегти наших підлітків від скоєння суїциду, до якого закликають ці групи смерті.

Грач І. Інтернет – це небезпечно ! / І.Грач // Розкажіть онуку. – 2012. – № 17-18. – С. 28-30.
Чудовий урок-гра для дітей, присвячений безпеці користування Інтернетом.

Грицай І. Віртуальність чи реальність? Безпечний Інтернет : педагогічний практикум для батьків / І.Грицай // Класному керівнику. Усе для роботи. – 2017. – № 12. – С. 10-16.

Денисенко А. «Группы смерти», даркнет и другие опасности Интернета / А.Денисенко // Гарт. – 2017. – 29 черв. – С. 9.
Розмова з Оленою Макогон, старшим інспектором відділу протидії кіберзлочинам у Чернігівській обл.

Діти та Інтернет / Шкільна бібліотека плюс. – 2011. - № 12. – С. 2-5.
Наведено чіткі рекомендації щодо того, як готувати дитину до спілкування в мережі.

Дубичева А. Закрывайте замки / А.Дубичева // Кореспондент. – 2018. – № 1. – С. 9.
         Про нову компютерну епідемію.

Забара І. Розвиток правового регулювання інформаційної безпеки в Європейському Союзі / І.Забара // Право України. – 2012. – № 7. – С. 106-117.

Зенталь О. Соціальні мережі чи соціальні тенета / О.Зенталь // Урядовий курєр. – 2013. – 16 трав. – С. 9.
Про проблеми надмірної активності підлітків в популярних, проте небезпечних для них соціальних мережах.

Злидніченко М. Інтернет: за і проти: година спілкування у 5 класі з використанням інтерактивних технологій / М.Злидніченко // Відкритий урок. – 2012. – № 4. – С. 74-75.

Квітка Д. Спілкування та самовдосконалення / Д.Квітка // Відкритий урок. – 2011. – № 5. – С. 81-82.
Про негативний вплив інтернет-технологій на особистість.

Кирийок Т. Проблема компютерної ігрової залежності в сучасному суспільстві / Т.Кирийок // Соціальний педагог. – 2013. – № 4. – С. 7-9.

Ковтонюк О. «Компетентні» вороги / О.Ковтонюк // Освіта України. – 2012. – 18 черв. – С. 11.
Про інтернет-порадники – справжнє лихо для тих, хто дбає про здоровя дітей.

Комарницька О. Безпечний Інтернет / О.Комарницька // Позакласний час. – 2013. – № 19-20. – С. 33-37.
Запропоновано урок-тренінг з інформатики лауреата Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року-2013» з Тернопільської обл.

Кулик Н. Попереджений – означає озброєний, або Як захиститися від інтернет-нечисті ? / Н.Кулик // Освіта України. – 2013. – 25 берез. – С. 9.

Курик М. Надмірне "висіння" в Інтернеті може призвести до аутизму / М.Курик        // Здоровя і довголіття. – 2016. – 9-15 серп. – С. 7.

Лабнюк О. Безпека дитини в Інтернеті / О.Лабнюк // Позакласний час. – 2013. – № 21-22. – С. 32-33.
Урок-бесіда з інформатики – творчий доробок переможця конкурсу МОН України «Вчитель року-2013» у Волинській обл. Наведено 5 золотих правил безпеки в Інтернеті для дітей.

Лінкова О. Липке павутиння Інтернету / О.Лінкова // Однокласник. – 2015. – № 12. – С. 4.
Наведено лист 18-річної Олени від імені всіх інтернетофілів до затятих інтернетофобів про те, як подолати шлях від одержимості Інтернетом до врівноваженого використання переваг всесвітньої павутини. Окреслено небезпеки мережі.

Матвієнко Т. Компютерна та інтернет-залежності – хвороби ХХІ ст. : заняття з елементами тренінгу / Т.Матвієнко, А.Полударова, В.Щорс // Соціальний педагог. – 2014. –№ 5. – С. 33-35.

Матушкіна С. Інтернет: за і проти : загальношкільні батьківські збори / С.Матушкіна, Н.Острогляд // Шкільному психологу. – 2011. – № 10. – С. 29-34.
Оприлюднено тривожну статистику про те, що роблять діти в Інтернеті. Наведено ознаки інтернет-залежності. Запропоновано памятку для батьків.

Миколаєнко І. Смертельні ігри, в які граються діти / І.Миколаєнко // Урядовий курєр. – 2017. – 24 лют. – С. 10.
Наведено застереження Департаменту кіберполіції про небезпечні групи «блакитних китів» у соцмережах, в яких підлітків доводять до самогубства.

Найдьонова Л. Кібербулінг або віртуальна агресія : способи розпізнання і захист дитини / Л.Найдьонова; упоряд. В.Снігульська // Класний керівник. – 2014. – № 6. – 96 с. – Бібліотека «Шкільного світу». – Бібліогр.: 9 назв.
Про кібербулінг – новітню форму агресії (жорстоких дій з метою дошкулити, принизити людину) з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних засобів: мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж.

Насонова А. Чудо-юдо рыба-кит [Образотворчий матеріал] / А.Насонова       // Вокруг света. – 2015. – № 9. – С. 74-75.
Добірка цікавих даних про синіх китів: від розмірів та ваги окремих органів (печінки, серця, язика, легенів) до потужності (500 к.с.) та гучності (188 дБ).

Оржеховська В. Про безпеку дітей у всесвітній мережі Інтернет / В.Оржеховська // Рідна школа. – 2011. – № 6. – С. 43-45. – Бібліогр.: 4 назви.
Розглянуто результати комплексного дослідження, проведеного в Україні серед учнів, вчителів та батьків щодо ризиків у всесвітній мережі Інтернет.

Прокопець Т. День безпечного Інтернету : урок інформатики / Т.Прокопець // Все для вчителя. – 2013. – № 12. – С. 123-124.
Докладна розповідь про 10 небезпек мережі Інтернет.

Руденко В. «Валюта» Интернета / В.Руденко // Українська технічна газета. – 2012. – 28 серп. – С. 12.
Про пошукову систему Google, пошту Gmail, соціальну мережу Facebook, захист персональних даних та спам-індустрію.

Трянова С. Небезпечний Інтернет / С.Трянова // Гарт. – 2013. – 18 квіт. – С. 19.
Як вберегти дитину від небезпечного вмісту інтернет-сайтів і соціальних мереж.

Чирко В. Інтернет-безпека й інтернет-етика : заняття гуртка інформатики / В.Чирко // Відкритий урок. – 2011. – № 3. – С. 65.
Запропоновано «Абетку інтернет-безпеки й інтернет-етики для дітей і підлітків».

Чопко Х. Обмежити безмежне / Х.Чопко // Українська технічна газета. – 2011. – 15 листоп. – С. 12.
Про країни, в яких останнім часом запровадили жорсткі обмеження свободи вибору і свободи слова в Інтернеті.

Щербань Н. «Ти монстр, хочеш перетворити людей на котів !» / Н.Щербань // Урядовий курєр. – 2013. – 12 берез. – С. 10.

Про заходи протидії небезпечним проявам в інтернет-просторі.

1 коментар:

  1. Дякую за інформацію. Це велика проблема про яку мало хто знає. Днями мені розповідали, що це стало модно в київських школах і наші діти вже заражені цим вірусом.

    ВідповістиВидалити