5 вересня 2025 р.

«Особистий викладач музики англійської королеви»: до 290-річчя від дня народження Йоганна Крістіана Баха (1735–1782)



Bach… Струмок, струмочок, потічок: переклад цього коротенького німецького слова. Миттєво згадуєм Йоганна Себастіана Баха (1685–1750), найвидатнішого носія поширеного німецького прізвища, та його музичну родину.

 

Цікаво: з одинадцяти синів славетного Майстра талановитими композиторами вважаються лише чотири:


 
Вільгельм Фрідеман Бах (1710–1784) – старший та улюблений син, найбільш обдарований та близький до батька за творчістю. На жаль, Фрідеман Бах не успадковує наполегливої працездатності Себастіана.

 

Фрідеман просто втрачає свій талант: він не зберігає старого, не долучається до нового, пізніше намагається «втопити» своє лихо у чарці… Помирає в Берліні як жебрак.

 

Карл Філіпп Емануель («берлінський» або «гамбурзький» Бах, 1714–1788) – повна протилежність старшому брату. Вважається солідним виразником «галантного» стилю в музиці (манірність, приємність, чутливість).

 

Важливо: чисельні клавірні твори Емануеля Баха прокладають музичний шлях таким солідним класикам як Людвіг ван Бетховен (1770–1827), Йозеф Гайдн (1732–1809), Вольфганг Амадей Моцарт (1756–1791).

 

Йоганн Крістоф Фрідріх («бюккебурзький» Бах, 1732–1795): у 18-річному віці (1750) – клавесиніст, згодом концертмейстер (1759–1795: до смерті) при дворі бюккебурзьких графів Шаумбург-Ліппе (тепер: земля Нижня Саксонія, ФРН).

 

Йоганн Крістіан («міланський» або «лондонський» Бах; 1735–1782) – це наймолодший з одинадцяти синів Себастіана (вісімнадцята дитина з народжених двадцяти!), у 19-річному віці (1754) потрапляє до Італії, де просто розтринькує свій дивовижний талант на модні «витребеньки».

 

У 1760 р. опиняється у Мілані при дворі князя Агостіно Літта, тут Крістіан для отримання почесної посади органіста у Міланському соборі просто переходить з лютеранства у католицизм.

 

У 1762 р. розпочинається лондонський період життя (вже до смерті). Важливо: саме творчість Крістіана Баха формує стиль Йозефа Гайдна та Вольфганга Амадея Моцарта.

 

Цікаво: у Лондоні 8-річний Моцарт упродовж майже шести місяців вивчає композицію у Крістіана Баха. Попри 20-річну відмінність у віці, обидва музиканти стають близькими друзями. Пізніше Моцарт, дуже скупий на добре слово про колег-музикантів, так згадуватиме про Крістіана Баха: «Я полюбив його всім серцем, і я глибоко вдячний йому».

 

У 1760-х рр. Лондон, відновлений після Великої пожежі (стається 100 р. тому), перетворюється на найбільше й найбагатше місто у світі.

 

Це знаходить своє віддзеркалення також у культурному житті. Не випадково: у Лондоні Крістіан Бах – модний композитор придворної італійської опери та особистий викладач музики англійської королеви!

 


Валерій Помаз,

редактор Центральної бібліотеки ім. Михайла Коцюбинського

вул. Княжа, 22, м. Чернігів

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар