Bach… Струмок, струмочок, потічок: переклад цього коротенького німецького слова. Миттєво згадуєм Йоганна Себастіана Баха (1685–1750), найвидатнішого носія поширеного німецького прізвища, та його музичну родину.
Цікаво: з одинадцяти синів славетного Майстра
талановитими композиторами вважаються лише чотири:
Вільгельм Фрідеман Бах (1710–1784) – старший та улюблений син, найбільш обдарований та близький до батька за творчістю. На жаль, Фрідеман Бах не успадковує наполегливої працездатності Себастіана.
Фрідеман просто втрачає свій талант: він не зберігає
старого, не долучається до нового, пізніше намагається «втопити» своє лихо у чарці…
Помирає в Берліні як жебрак.
Карл Філіпп Емануель («берлінський» або «гамбурзький»
Бах, 1714–1788) – повна протилежність старшому брату. Вважається солідним
виразником «галантного» стилю в музиці (манірність, приємність, чутливість).
Важливо: чисельні клавірні твори Емануеля Баха
прокладають музичний шлях таким солідним класикам як Людвіг ван Бетховен
(1770–1827), Йозеф Гайдн (1732–1809), Вольфганг Амадей Моцарт (1756–1791).
Йоганн Крістоф Фрідріх («бюккебурзький» Бах, 1732–1795):
у 18-річному віці (1750) – клавесиніст, згодом концертмейстер (1759–1795: до
смерті) при дворі бюккебурзьких графів Шаумбург-Ліппе (тепер: земля Нижня
Саксонія, ФРН).
Йоганн Крістіан («міланський» або «лондонський» Бах;
1735–1782) – це наймолодший з одинадцяти синів Себастіана (вісімнадцята дитина
з народжених двадцяти!), у 19-річному віці (1754) потрапляє до Італії, де
просто розтринькує свій дивовижний талант на модні «витребеньки».
У 1760 р. опиняється у Мілані при дворі князя Агостіно
Літта, тут Крістіан для отримання почесної посади органіста у Міланському соборі
просто переходить з лютеранства у католицизм.
У 1762 р. розпочинається лондонський період життя (вже до
смерті). Важливо: саме творчість Крістіана Баха формує стиль Йозефа Гайдна та
Вольфганга Амадея Моцарта.
Цікаво: у Лондоні 8-річний Моцарт упродовж майже шести
місяців вивчає композицію у Крістіана Баха. Попри 20-річну відмінність у віці,
обидва музиканти стають близькими друзями. Пізніше Моцарт, дуже скупий на добре
слово про колег-музикантів, так згадуватиме про Крістіана Баха: «Я полюбив його
всім серцем, і я глибоко вдячний йому».
У 1760-х рр. Лондон, відновлений після Великої пожежі
(стається 100 р. тому), перетворюється на найбільше й найбагатше місто у світі.
Це знаходить своє віддзеркалення також у культурному
житті. Не випадково: у Лондоні Крістіан Бах – модний композитор придворної
італійської опери та особистий викладач музики англійської королеви!
Валерій Помаз,
редактор Центральної бібліотеки ім. Михайла Коцюбинського
вул. Княжа, 22, м. Чернігів
Немає коментарів:
Дописати коментар